مهاجرت و جایگاه اساتید و معلمان در نیجریه

لی کوان یو ، نخست وزیر سنگاپور ، اولین کاری را که در سال 1959 به قدرت رسید ، انجام داد ، افزایش حقوق معلمان در سطح وزراء بود . این مطلب درست بود یا نه ، بحث مورد نظر ما نیست ، ولی  آنچه مسلم است ، لی کوان یو می‌دانست که سنگاپور برای رشد اقتصادی و داشتن یک جامعه خوب به جمعیتی عمدتاً تحصیل‌کرده نیاز دارد .

لی کوان یو ، نخست وزیر سنگاپور ، اولین کاری را که در سال 1959 به قدرت رسید ، انجام داد ، افزایش حقوق معلمان در سطح وزراء بود . این مطلب درست بود یا نه ، بحث مورد نظر ما نیست ، ولی  آنچه مسلم است ، لی کوان یو می‌دانست که سنگاپور برای رشد اقتصادی و داشتن یک جامعه خوب به جمعیتی عمدتاً تحصیل‌کرده نیاز دارد .

ایشان این تصمیم را گرفت و در این امر نیز سرمایه‌گذاری کرد و چندین دهه پس از آن، تأثیر این تصمیم را در سیستم آموزشی سنگاپور مشاهده کرد و آثار آن را نه تنها در رتبه‌بندی‌های جهانی، بلکه در ماهیت جامعه، رفتار مردم و حکمرانی خوب را از نزدیک لمس کرد.

بررسی های تاریخی نشان می دهد ، نیجریه برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری های خود به تأیید و گاه به دریافت مجوز از نهادهای اروپایی و آمریکایی نیاز داشته است .  در مدارس این کشور ، تاریخ واقعی این کشور، آموزش داده نشده است و افراد مشهور غرب سرفصل کتاب های این کشور را اشغال کرده اند . این درحالی است بطور طبیعی آموزش و پرورش هر کشور باید مرتبط و متناسب با رویدادها و سرمایه های معنوی خود و همچنین تاریخ و آینده آن کشور را منعکس نماید .

دانشگاهها در کشور نیجریه به دلیل عدم موفقیت شغلی، حقوق ضعیف، شرایط نامناسب کاری و بودجه ناکافی برای تحقیقات، اساتید خود را از دست می دهند . میانگین حقوق ماهانه معلمان مدارس ابتدایی 15000نایرا یعنی تقریبا کمتر 12 یورو در ماه است و مدارس متوسطه به طور متوسط ​​37000 نایرا  یعنی کمتر از 28 یورو می باشد . البته این نرم پرداخت در پایتخت این کشور حداکثر تا 51 یورو است و حقوق اساتید دانشگاه بین 120 یورو تا 200 در حال تغییر است.

 افزایش تورم حداقل 30 درصدی در این کشور و هزینه پائین حقوق و دستمزد معلمین و اساتید دانشگاه ها موجب گردید تا این قشر هم به کشور های غربی از جمله انگلیس و امریکا و برخی از کشور های امریکای لاتین و کشور های حوزه خلیج فارس مهاجرت کنند.

با این حال، به نظر می رسد ، حل مشکل حقوق به تنهایی نمی تواند بهبود وضعیت آموزش و پروش در این کشور را تضمین کند.  فرهنگ سازی و تغییر رویکرد های کلان آموزشی در مورد ارزش و فایده آموزش نیز نیاز به تجدید نظر دارد . دانش‌آموزان و دانشجویان در این کشور دیگر ارزش و جایگاه خود را به عنوان وجدان یک ملت از دست داده اند . مدت‌هاست این کشور از مرحله اعلام وضعیت اضطراری در حوزه آموزش عبور کرده و به وضعیت بد رو آورده است.

منابع :

  1. https://leadership.ng/reflections-on-education/
  2. https://publications.iom.int/system/files/pdf/needs_assessment_nigerianeducsector.pdf
  3. https://iccsor.com/index.php/jatss/article/view/52

 

 

 

کد خبر 17265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =